alice and toadstool

alice and toadstool
panting by brianna angelakis

zaterdag 5 juli 2014

waarom parijs waarom zijn niet florence of wenen budapest praag of london de stad van de liefde!

parijs wordt al eeuwen in verband gebracht met liefde  en dat is ongeveer in de 19eeuw ontstaan
het heeft deels te maken met de moulin rouge  omdat 19 eeuwse mannen ook wel van een verzetje waren das nooit anders geweest  maar ja dat is op een andere manier dan wat wij er nu onder verstaan moulin rouge was een nacht club  en eerlijk gezegt had je daar  als 18 18 eeuwse vrouw weinig te zoeken was niet het soort liefde wat deze dames verwachten
en ook jonge stellen in 18e en 19 eeuw  die net getrouwd waren ging vaak op huwelijks reis naar parijs omdat het heerlijk dicht bij was en de reis mogenlijkheden in die tijd beperkt was  en  parijs toen een beetje een mode hype onder jonge pas getrouwde stellen werd wat eigenlijk nooit is verandert maar ik vraag mij dan wel eens af wat heeft parijs meer dan een andere mooie stad in europa er zijn er zoveel en als je echt om iemand geeft dan maakt het ook niet uit of je nu in parijs bent  berlijn of  amsterdam london of welke stad dan ook
en de eifeltoren  heb ik nooit begrepen is mooi hoor maar van staal  en vind het persoonlijk helemaal niet een romantische  ding  de seine wel notre dame ook maar ik kijk veel liever na the houses of parliament met the big ben little ben  in london dan na bult ijzer de slotjes van ijzer zijn dan wel weer erg leuk  bij de beroemde brug over de seine met symbolische betekenis en symboliek   maar voor het moment dan en de brug heeft het laast ook bijgeven onder het zwaar gewicht  van de liefde
eigenlijk ben ik ook  best wel eens nieuwsgierig en benieuwd  van de sloten die hier aan hangen
hoeveel stellen  en setjes nog  bijelkaar zijn  of getrouwd en kinderen hebben  trouwens dit gebruik kent men ook in andere steden in italie of hongarije   niet alleen parijs maar dat parijs zo  overgewaardeerd wordt en op gehemeld als  de stad van de liefde  heb altijd wat raar gevonden
het is gewoon mooie stad net als andere steden maar mischien maken mensen het mooier of zien mensen het mooier als ze verliefd zijn  maar ja dan is  amsterdam of rotterdam ook mooi je kijkt  er dan anders na een beetje in een droomwerkelijkheid en mocht je de liefde niet vasthouden  dan kijk je heel anders na parijs  vraag mij ook wel eens af of er ook stellen zijn die mot kregen of ruzie in deze stad ja en dan zit je in de stad van de liefde  en dan denk je was ik toch maar na wenen gegaan misschien dus beste mensen geniet van parijs maar  het is maar een stad als zovelen

4 opmerkingen:

  1. Paris is a beautiful city and I love to visit it, but I have also enjoyed other beautiful cities too. When you are young and in love it seems especially romantic and special!
    Thanks for sharing!
    Gill xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, wat een leuk verhaal. Je hebt gelijk hoor, Parijs is een mooie stad, maar Londen, Berlijn, Wenen enz. ook. Weet je wat ik het meest romantische vind aan Parijs: de taal. Ik hou van het Frans, niet dat ik er verschrikkelijk goed in ben, maar heb wel conversatie cursussen gevolgd na school. En dan die mooie chansons.......
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hello gill, yes that s true may be thats it I like paris also but not only because its the city of love florence venice verona or bath or york are also very romantic think that it also plays a part with who you are at the moment in that city just for that moment
    have a lovely weekend leon1o

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo janneke, ja het de taal is erg mooi vind ik ook spreek zelf geen frans en de chansons
    zijn dat ook erg er leuk daar krijg je je zo een vakantie gevoel van maar parijs blijft voor mij gewoon een leuk stad zoals vele andere steden en ik vroeg mij dus gewoon af waarom je in parijs meer liefde zult vinden en meer stellen of setjes ziet dan in andere steden want denk ik ook niet waar is maar wat over geromantiseerd is ivb met toerisme lijkt mij ook niet zon leuke stad als je net uit een relatie komt of hebt gebroken met iemand maar misschien moet je dan juist wel gaan dat kan ook nog wie weet maar het blijft parijs heel fijn weekend gewenst leon10

    BeantwoordenVerwijderen