alice christmas

alice christmas

vrijdag 23 januari 2015

jane austen life

ben nu ook  aan het lezen in in een soort reisgids biografie van de beroemde engelse schrijfster jane austen nu wist ik wel iets van haar achtergrond  maar toch kwam ik  heel veel nieuwe dingen over haar leven te weten en over de plekken waar ze heeft gewoont en leefde ik ben  wel op sommige plekken geweest als bath wincester maar wist dus niet dat jane  haar graf samen met nog paar familie leden in wincester catherdral ligt  en ik  ben verdorie in geweest heb er gelopen maar nooit het graf gezien of ondekt wist  toen nog niet dat het er lag nou dan voel je je echt stom!  zo wist ik wel dat er een museum in bath is met een echte jane austen tea room ! helemaal in de style en uit de tijd van jane austen  maar dat ze veel van haar leven in chawton heeft gewoont en de omgeving hampshire wist ik dan weer niet zo leer je ook nog weer eens wat news wist al wel dat haar vader dominee was en dat hij jong is overleden en veel schulden had
en ik wist ook dat jane austen jong strierf door een luchtweg aandoening/ ziekte en dat ze niet erg populaire was in haar tijd de boeken werden pas  gelezen na haar dood  dat ze vaak verhuizen moest   en dat haar broers haar  en haar moeder en zussen onderhouden toen hun vader overleed ze hadden het niet heel ruim maar  haar broers zorgen wel zo goed mogenlijk voor hun mijn favoriete boek  van jane  blijft
SENSE AND SENSIBILITY    en niet pride and prejudice  wat veel mensen het mooiste vinden
om elisabeth of enne mr darcy om de vrijgevochten  en arrogante elisabeth  met haar grote mond nee geef mij dan maar  mariane en elinor niet altijd verstandig maar  echter  en gevoeliger en dat verhaal heeft ook nog happy end ondanks het bedrog maar daar leer je van niet is alles wat het lijkt ? en dat was ook in jane haar eigen leven zo haar boeken lijk ook vaak elemeten van  uit haar eigen leven en omgeving te bevatten  en zo
kom je er achter dat ook vaak beroemde schrijvers niet vaak een makkekijk leven hebben gehad ook jane niet het wordt vaak ook geromatiseerd maar ja anders leest niemand het meer mensen hebbn nu eenmaal niet
vaak zin om ellende van anderen te lezen maar goed ik krijg nu steeds  een beetje beter beeld van jane haar leven  en dat was niet altijd rozen geur en maanschijn en roze wolken



waxenbeeld van hoe jane er uit heeft gezien     
erg leuke reisgidbiografie
met veel achtergrond info over jane haar leven en plekken waar ze woonde
http://www.cassandrascup.co.uk/
link na een tea room
in de plaats waar jane een  periode heeft gewoond in chawton
in dit dorp vind je veel museas
en huizen  en dingen wat met de austen familie  heeft te maken
de tea room is na de zus van jane vernoemd die haar ook overleefde

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen