alice christmas

alice christmas

woensdag 10 februari 2016

verleden stamboom genealogie ! familie historie voorouders !

anna maria  van burmania 1733
kreeg  gister avond   erg laat nog een appje van mijn zus met dit schilderij van een vreemde onbekende vrouw voor mij
met  er onder getypt

kijk eens  en ik reargeerde ja leuk maar wie is dat dan  blijk dat dit een  verre voor ouder en familie  blijkt te wezen van mijn moeders kant  die fries van oorsprong is en deze dame komt uit friesland
van friese adel het portret  kwam mij erg bekend voor maar misschien komt dat ook door haar uitelijk ze lijkt wel wat op mijn moeder en heeft ook wel beetje iets van mij want ik schijn weer beetje op mijn moeder te lijken  vooral de neus en haar mond

deze dame  is anna maria burmania het portret komt uit 1733- 1808   een nicht van mijn moeders kant  is heel erg bezig met de stamboom van mijn moeders familie en ze heeft er al heel wat van gevonden  zo ook deze dame anna zo leuk best grappig om te zien omdat wij helemaal niet van adel zijn onze familie hele gewone mensen waren en uit  hele gewone groot arbeiders gezin komen een aanemersgezin en dus helemaal niet van adel was maar dus heel heel heel ver terug wel een link heeft gehad met de friese adel blijkbaar

ik vind het zelf ook erg leuk om de historie van je voor ouders en familie te weten  maar ik ben niet zo goed in jaartallen  en het is erg veel werk om uit te pluizen maar het verhaal achter  je voorouders of nog verder weg vind ik wel historische erg leuk wat ze deden wie ze waren  wat er met ze is gebeurd gewoon uit belangstelling en ben zelf ook wel een wezen googlen op familie van mijn vaders kant want die komen van oorsprong uit zwitserland  en zijn zo in rotterdam terecht gekomen daar zit ook een heel verhaal aan vast maar wat ik ook zocht op google kon niks vinden  misschien dat ik ook niet de juiste dingen in type achternamen plaatsen jaar tallen landen maar goed ik kom niet zo ver met mijn vaders kant de kant van mijn oma  dit is van mijn moeders kant en is van de kant van mijn ( beppe fries voor oma) en zo te zien  gaat dat stukje beter  het portret  komt mij heel bekend voor heel vreemd maar misschien hangt het wel in het fries museum in leeuwarden dat zou ook kunnen dat ik het daar eens heb gezien hangen

deze friese dame zou in dekema state hebben gewoont een soort fries kasteeltje

super leuk dat mijn nicht dit heeft gevonden en uit heeft gezocht erg leuk !

http://www.dekemastate.nl/havank.html

http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/Burmania


grappig  erg leuk om te weten en ook om familie kenmerken in portret terug te zien  hi hi

ehm ik zelf kijk ook vaak na dit soort programmas  op tv  who do you think you are op bbc

en verborgen verleden ( ned versie van who do you think you are) op za avond npo 2

http://www.npogeschiedenis.nl/verborgenverleden.html







7 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te weten zeg! Ik heb me zelf weleens verdiept in de Friese historie (zijn mooie boeken over bij de bibliotheek!) en ben deze dame daarin ook tegen gekomen. Grappig dat jullie daar dus blijkbaar verre familie van zijn. En die programma's zijn ook mooi om te zien. Mijn moeder is ook bezig geweest met het uitzoeken van haar familie en het bleek onder andere dat vooral de mannen lang niet allemaal lieverdjes waren. Ook de voorouders van mijn vaders kant weet ik veel van omdat mijn pake dit allemaal heeft uitgezocht en ook heeft vastgelegd in een boek. Heel mooi om dat allemaal te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja hi hi leuk he maar de historie van deze dame was ook erg triest alleen kan ik niet zoveel van haar vinden en dat je na je dood als portret schilderij nog door nederlandse detective schrijver wordt aanbeden en dat hij een obsessie voor haar had terwijl ze al lang was overleden vind ik ook wel beetje vreemd raar dus in elke famillie komen vreemde
    vogels voor maar welk leuk dat je ook nog hun huis kunt bezoeken en zelf picknicken in de tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja hi hi leuk he maar de historie van deze dame was ook erg triest alleen kan ik niet zoveel van haar vinden en dat je na je dood als portret schilderij nog door nederlandse detective schrijver wordt aanbeden en dat hij een obsessie voor haar had terwijl ze al lang was overleden vind ik ook wel beetje vreemd raar dus in elke famillie komen vreemde
    vogels voor maar welk leuk dat je ook nog hun huis kunt bezoeken en zelf picknicken in de tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ontzettend leuk om dit allemaal over je voorvaderen te weten. Prachtige header trouwens!

    Fijn weekend!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ontzettend leuk om dit allemaal over je voorvaderen te weten. Prachtige header trouwens!

    Fijn weekend!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi madelief ja vond het gewoon erg leuk en erg interessant
    gewoon erg leuk als weetje ja jij ook fijn mooi weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jij en je moeder lijken trouwens inderdaad wel een beetje op haar!
    Je kunt ook picknicken op Dekema state ;-) Misschien een leuk idee voor een zomeruitje, in combinatie met daar binnen kijken dan natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen