alice

alice

maandag 6 maart 2017

een cadeautje van zilverklei



toen ik gisteren op zondageven bij mijn ouders  op bezoek was kreeg ik zomaar plotseling een klein cadeautje   mijn vader zei kies maar welke hand en in alle twee zat een mooi verpakt cadeautje jij mag eerst kiezen ik heb namenlijk een zus maar die woont iets verder weg  in  andere stad en die was er nu  niet mijn vader is best beetje creatief mijn moeder ook wel maar vooral voor hobby schilderen vinden ze beiden leuk mijn vader   meer klassiek landschapen en dingen en personen dieren mijn moeder meer van dat moderen met dikke lagen verf stof en meer abstract mijn vader doet erg lang over een schilderij want hij wil veel precies en met details werken maar mijn moeder heeft binnen een dag eentje klaar ze doen het vooral voor de lol leuk  en ontspanning en niet zo zeer om erg goed te worden of te zijn er hangen in huis dan ook wat schilderijen hier en daar door het huis wat ze zelf hebben getekend het zijn geen rembrand maar wel leuke schilderijen  vaak vallen mensen als ze binnen komen de schilderijen wel op en vooral die van mijn moeder heel kleurijk en moderen vaak rondjes of ballen beetje dat toverbal of vuuwerk idee en dan met verschillende structuren en kleuren dat is soms wel wat sneu voor mijn vader wat de schilderijen van mijn moeder vallen meer op maar goed miijn vader is ook creatief hij heeft vroeg ook wel dieren uit sneeuw gemaakt soort sneeuwpop  dat was onze beagele hond die we toen hadden het is jaren geleden maar het leek inderdaad op een beagle hond  hij vind keramiek of pottenbakken zoals ceramic in dwingeloo  dat soort markten ook erg leuk en wij thuis zeiden ga dan eens zon  cursus proberen wat wij denken dat je dat wel kunt boetseren en kneden en mooie dingen maken maar ja elk jaar gaan we vaak na dwingeloo en  kijken we rond daar veel mooi s  maar cursus komt er nooit van  helaas want  de cursus gaat misschien nog wel maar je hebt gereedschap en een oven nodig  die je in de tuin kwijt kan voor het bakken en deze dingen zijn vrij kostbaar en als je dan stukken hebt gemaakt moet je het ook kwijt raken en kunnen verkopen  anders blijf je  er mee zitten je kunt als beginend keramist maar beter  klein en niet te duur   verkopen iets wat betaalbare is en mooi  dat kan wat op de markt zie je vaak van 15 of 20 euro tot over  500   wat  de voorwerpen kosten soms nog duurder maar de  tentjes waar ze betaalbare   prijzen hebben gaan het meest
maar goed nu was mijn vader jarig geweest tijdje geleden en toen kreeg hij van mijn moeder een cursus cadeau   voorwerpen maken uit zilverklei een workshop voorwerpen maken of sieraden uit zilverklei zilverklei is een klei soort vermengt met echt klein beetje zilver je kunt het makkelijk buigen en vormen  en daar kleine dingen uit maken wat dan in de oven gaat  en er dan hard uitkomt  en het gewoon  op zilver lijkt het is iets  bijzonders maar dus klei vermengt met echt zilver er zijn  kunstennaars die hier mee werken en we hebben ook iemand bij de keramiek markt in dwingeloo gezien die  hier dingen uit maakte kraanvogels uit zilver klei  erg bijzonder nu had mijn vader dus vorige week de cursus had  werd door iemand in hun dorp gegeven die had studio of gallerie atllier aan huis waar ze deze lessen en cursusen geeft en dit kregen
mijn zus en ik kregen dus iets uit zilverklei   wat hij zelf had ontworpen en gemaakt en het is erg
mooi geworden en goed gelukt





https://en.wikipedia.org/wiki/Metal_clay
http://www.noortjemeijerink.nl/?metaalklei
http://www.metalclay.nl/METALCLAY/index.php?action=extra&extra=A_wat_is_zilverklei

op internet kun je cursusen vinden kijk voor bij jou in de buurt na curssusen maar je kunt ook zelf aan de slag gaan thuis met info en shops die op internet vind je kunt van alles maken

dit was de eerste keer dat mijn vader  met zilverklei  heeft gewerkt en iets heeft gemaakt

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen