alice

alice

vrijdag 16 juni 2017

dekema state friesland nabij leeuwarden cultuur

ik was vorige weekend dagje weg geweest met mijn familie  een  twee nichten  tantes ooms en mijn ouders en zus   een van die nichten had de stamboom van mijn moederkant uitgezocht en dat vanuit engeland waar daar woont ze tegenwoordig dus ik zie haar niet zo vaak ze komt af en toe na nederland voor familie  bezoeken en haar eigen familie  en ze was nu weer eens in nederland  en ze had dus uitgezocht en gevonden dat wij  verre banden uit het verleden hadden met de friese adel  dus  en in en rond om de stad leeuwarden zat heel vroeger friese adel waar de oranjes ook weer banden mee hadden of linken mee hadden dus  das dan wel bijzonder  dus  ze had  gevonden en uitgezocht en toen zeiden  we oh dan kunnen we ook wel eens keertje gaan kijken  met  familie leden die dat leuk vinden en kijken wat het is  mijn nicht had ook een portret gevonden van een jonge adelijke friese dame  anna- maria   burmania waar  mijn moeder weer uiterlijk veel op lijkt vooral toen ze jonger was maar je ziet  overeenkomstige trekken was best beetje raar en vreemd om te zien over dit portret gaan raare vreemde bijzondere verhalen beetje vaag en paranormale ook  ik heb  hier volgens mij  tijd geleden ook  wel eens over geblog over dat  en over dat we van deze voorvaders en familie afstammen dat mijn nicht hier mee bezig was met uitzoeken maar dat is al jaar geleden  geloof ik  maar we hebben  er nu een bezoek aan gebracht en het is mooie state een state is soort fries landhuis of kaasteeltje states woonde vaak adel of rijke koopmannen je kunt het vergelijken met groningense borgen wat ook landhuis of kasteel achtig is  en in de omgeving van leeuwarden  was er best adel te vinden prinsen tuin prinsesenhof  grote kerk allemaal linken na adel maar meer bekende personen mata hari  mc escher  havank detective schrijver en dat zijn er nog maar paar en over havank die uit leeuwarden kwam en er werd geboren  die band had met dekema state gaan de vreemste geruchten hij had band met het portret  van anna maria en  zij was al hele tijd dood ze hebben elkaar nooit ontmoet of gekend heel vreemd maar  het portret was een obsessie voor hem en hij  heeft later foto van het portret gemaak en is er mee begraven op een begraaf plaats nabij leeuwarden anna maria ligt in een kerk in leeuwarden maar er is geen graftekst van haar graf
was best leuk om eens te gaan kijken  en het is ook  leuk te doen als je bijvoorbeeld dagje leeuwarden doet er zijn tuinen en je kunt er ook picknicken in de tuinen je kunt mand reserveren en er is thee koffie huis in voormalige tuinmans woning dus leuk voor zaterdag of zondag of weekendje weg


































http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/Burmania

http://www.dekemastate.nl/index.html




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen